Over Fondsenwerving & Sponsoring
Positieve effecten van fondsenwerving en sponsoring
Aan de slag gaan met fondsenwerving en sponsoring is meer dan geld alleen. Fondsenwerving en sponsoring heeft positieve effecten op je gehele organisatie:
- het houdt bestuur en vrijwilligers bij de tijd
- versterkt je missie en visie
- maakt je beleid helder en toekomstgericht
- versterkt je imago
- geeft meer bekendheid aan je organisatie
- motiveert en stimuleert vrijwilligers
- trekt nieuwe vrijwilligers aan
Wat verstaat WBF onder fondsenwerving?
Fondsenwerving is het werven van geld bij zogenaamde fondsen. Maar dat niet alleen. WBF hanteert fondsenwerving als overkoepelend begrip voor het werven van geld zonder een (commerciële) tegenprestatie. Dat kunnen eenmalige of structurele donaties zijn van particulieren. Maar ook bij bedrijfsgiften worden veelal geen tegenprestaties verlangt. Helemaal klopt dit echter niet. Een belangrijk argument waarom mensen geven is altruïsme. De tegenprestatie is dan dat de gever een goed gevoel bij zijn of haar gift krijgt.
Wat verstaat WBF onder sponsoring?
Onder sponsoring verstaat WBF zakelijk samenwerken met een bedrijf. Een bedrijf levert geld, goederen of diensten. De gesponsorde levert meestal communicatieve tegeprestaties; meer naamsbekendheid, productpromotiemogelijkheden, een goed imago, sympathieke associatie, trotse en tevreden medewerkers, etc. Een bedrijf investeert een bepaal bedrag, producten, diensten, expertise en/of menskracht.
In Nederland wordt jaarlijks ruim € 5 miljard gegeven
Dit zijn giften van huishoudens, van nalatenschappen, van fondsen (geldwervende en vermogensfondsen), van het bedrijfsleven en de opbrengsten van de goede-doelenloterijen.
Doelen waaraan gegeven wordt zijn:
- gezondheid
- internationale hulp
- maatschappelijke en sociale doelen
- sport en recreatie
- kerk en levensbeschouwing
- cultuur
- milieu en natuurbehoud
- dierenbescherming
- onderwijs en onderzoek
Een groot deel van dit geld gaat naar lokale organisties en lokale sociale initiatieven.